Våren 2017

Klicka på bilderna för större format.

Sliding Hammers med Ronnie Gardiner och Mathias Algotsson
2017-04-02

Karin o Mimmi Hammar Foto: Mats Blomberg


Karin Hammar tbn, Mimmi Hammar tbn, Mathias Algotsson p, Hasse Larsson b, Ronnie Gardiner tr.
 
Man undrar försiktigt var tiden tar vägen? Säsongsavslutning och snart är det påsk!

Glädjande nog kunde vi 177 st i publiken konstatera att Ronnie Gardiner fortfarande är still going strong. Denne legendar som spelat med många storheter hanterar fortfarande trummorna bättre än de flesta.

Vi har åter igen fått höra Mimmi och Karin Hammars spel och sång igen! Denna kväll vara mamma och pappa Hammar med bland publiken och njöt av en fin show. Sliding Hammers är inte bara ett band med glöd, energi och musikalitet utan att de bjuder även på sig själva. Det skapar en stark upplevelse.

Med bandmedlemmarna, Mathias Algotsson på piano och Hasse Larsson på bas, alla etablerade storheter på sina instrument, spelar de "hits" ur sin repertoar men även en del nytt. Vi fick bl a höra Beatles ”Elenor Rigby” och Mathias Algotssons fina ”Getxo Blues”. Mimmi Hammar är inte bara trombonist utan också en mycket begåvad sångerska.

Bandet har ett imponerande förflutet. De har turnerat i USA, Canada, Japan, Norden och spelat på de flesta stora scener i Sverige.

Den glädje som spreds från scenen gjorde att ingen gick oberörd.

I pausen tackade vår ljudansvarige, Mats Blomberg, av eleverna från Studio Blue, Andreas Fagerberg och Marcus Nystedt. Nu var det examen och vi är tacksamma att de så tjänstvilligt har ställt upp varje söndag. Resultatet har blivit ett utmärkt ljud.

På onsdag 5/4 är årsmöte kl 19.00 i Kulturrummet i Vallentuna Kultur med Ulf Johansson Werre.

Ett stort tack för en fin säsong till vår publik och mina fina kamrater i styrelsen och våra volontärer!

Vi återkommer den 24 september med Robert Wells trio och gästen Maria Wells.

Kjell Lövbom
 

Johan Stengård and his Jazz Big Band
2017-03-26

Johan Stengård Big Band Foto: Mats Blomberg


Trumpeter: Filip Ejmunds, Mats-Olof Svantesson, Olle Hedström, Mikael Renliden
Tromboner: Anders Stengård, Johan Åström, Magnus Werner, Tomas Hillerbrandt
Saxar: Johan Stengård, Mats Wallin, Mikael Trense, Samuel Muntlin, Hans Olofsson.
Piano, vocal: Olle Eilestam
Bas: Arvid Jullander
Trummor: Daniel Kåse
Vocal: Jennie-Ann Smith

 
Så har vi då hört Johan Stengårds Big Band än en gång, och det var minst lika bra som för ett år sedan. Bandet spelar originalarrangemang ur Basie och Frank Sinatras repertoar.
 
De flesta av oss är ju allätare när det gäller musik, men kanske våra hjärtan klappar lite extra för lättlyssnad jazzmusik. Därför är det extra roligt med Johan Stengård som samlar ett antal av de bästa musiker inom olika genrer för att spela jazz. Kriteriet för att vara med är att man älskar att spela och att man är beredd att satsa varje gång.
 
Det som vi också tycker är sympatiskt är att han ger plats åt yngre talanger och ger dem möjlighet att utvecklas.
 
Ett exempel på det är Samuel Muntlin, som besökte oss redan i oktober 2014 med Anton Ottosson Oktett. Vi fick berättat, om jag uppfattade det rätt, att när Samuel hemma i Nordmaling skulle börja musikskolan visste han inte vilket instrument han skull välja. Då gav han mamma honom en skiva med Johan Stengård och sade: Lyssna på den här! Och på den vägen är det.
 
I trombonsektionen hörde vi också Johan Åström som också besökte oss med Anton Ottosson Oktett.
 
I trumpetsektionen hörde vi som solist Olle Hedström som till vardags arbetar i Livgardets Dragonmusikkår. Vi hörde honom även med Leif Kronlunds Orkester under Festijazz i Västerås i lördags.
 
Och vad skall man inte säga om Daniel Kåse på trummor som spelar som om han alltid har spelat i ett storband. Han är till vardags förste slagverkare i Kungliga Filharmoniska Orkestern. Han är även utbildad på Musikhögskolan i Malmö där han hade Lennart Gruvstedt som lärare. Lennart Gruvstedt var ju trummis i Danska Radions Storband under många år.
 
Olle Eilestam är en fantastisk sångare i Frank Sinatra stil. Jennie-Ann Smith är en vokalist som sjunger hårdrock i vanliga fall, och det märktes. Man kunde nästan tro att ljudteknikerna hade misslyckats, men det hade de inte. Det vara bara det att Jennie-Ann gav 120% när hon sjöng.

Sammanfattningsvis var det ännu en bra konsert med bara originalarrangemang av de stora mästarna och det var framfört på ett utmärkt sätt av ett professionellt band med en blandning av unga och äldre rutinerade musiker som till vardags är professionella musiker i andra genrer.
 
Hasse Lehto

Jam
2017-03-21

Jammare Foto: Mats Blomberg


Hans Ling ts, Tommy Larsson p, Mårten Korkman b, Mats Jadin tr.

Ny tid, ny plats men samma trevliga jam. Denna gång provade vi att ha jammet på scenen i Kulturhuset. Det blev bra tyckte vi och de som var där. I övrigt fungerade allt som det gjort i alla år.

Husbandet öppnade som vanligt med 2 låtar, ”It had to be you” och ”Lady be good”. I den sistnämnda låten anslöt Björn Järvheden på altsax. Han fortsatte sedan med ”Solar”.

Sedan kom en ny bekantskap, Bernt Eskeby på klarinett och Björn Hagerman på tenorsax i ”I can´t give you anything but love” och ”Do you know what it mean to miss New Orleans”.

Därefter kom ett solonummer med Stefan Hammarqvist på piano. Han framförde ett stycke av Dave Brubeck, ”In your own sweet way” och även ”Everything happens to me”.

Sonja Nilsson sjöng sedan ”I´m gonna sit right down and write myself a letter”. Bakom sig hade hon då Anders Lind ts, Bernt Eskeby cl, Björn Hagerman ts samt Mårten Nilsson bakom trummorna. De fortsatte med ”Taking a chance on love.”

Hasse Ling kom upp på scenen och tillsammans med Anders Lind och Björn Järvheden rev de av ”Lester leaps in”.

Sedan kom Bernt Eskeby och Björn Hagerman och spelade ”Bye bye blackbird”. Därefter kunde inte Hasse Ling hålla sig utan han vill spela ”Tenor Madness”. Han fick hjälp av Björn Hagerman, Anders Lind och Björn Järvheden.

Björn Hagerman hade inte bara sin tenorsax med sig utan även en sopranino, en variant av en blockflöjt. Tillsammans med Bernt Eskeby spelade de ”All the things you are”.

Slutligen kom en ny bekantskap, Lotten Olson på flöjt och spelade ”Blue Bossa”, trevligt!

Till sist var det dags för Grande Finale då alla jammare var välkomna upp på scenen. Och en av de vanliga slutlåtarna spelades nämligen ”Take the A train”.

Kul med ett nytt grepp, vi fick en och annan åhörare som inte hade kommit till Teatern utan som var i biblioteket av en annan anledning.

Hasse Lehto
 

Börge Lindgren Family Band
2017-03-19

Börge Lindgren o Kent Olandersson Foto: Mats Blomberg


Börge Lindgren säger sig lida av spelberoende i form av att han spelar orgel så ofta han kommer åt. Under 40 år spelade han dansmusik runt om i Sverige. Numera spelar han jazz på klubbar och olika slags tillställningar med sin kvartett – orgel, gitarr, bas och trummor. Bandet kompletteras vid behov med blåsinstrument och vokala inslag som han hämtar från familjen, släkt och gamla musikervänner.

Den här kvällen var den suveräne sonen saxofonisten/ flöjtisten Magnus upptagen. Den andre sonen och mångsidige trumpeteraren Fredrik var med i bandet tillsammans med kusinen Sandra som sjunger och spelar flöjt. Fredrik och Sandra framförde tillsammans ”what a wonderful world”. Fredrik sång påminde starkt om självaste Louis Armstrong.

I kompet hittade vi Börges vänner Rickard Sandström på gitarr, Kent Olandersson på bas och Micke Nilsson på trummor som ersatte ryggskadade Roger Palm.

Eva Lillqvist som spelat i Satin Dolls imponerade med fint spel på saxofonen.

Börge är inte bara en duktig organist som bjöd på ett fint komp och svängiga improvisationer utan han är också en mycket duktig kompositör och arrangör. Under konserten fick vi höra tre av hans fyndiga originalkompositioner "Just a Minute", "Chicko Chicko" och "Like a Sun".
 
I bilen har jag Börges skiva som jag gärna spelar när jag vill muntra upp mig. Jag beklagar de av våra medlemmar som missade den här trevliga konserten.
 
På söndag kommer Johan Stengård Big Band. Det ska ni inte missa! Kom i tid!

Kjell Lövbom

Good Morning Blues med Claes Janson
2017-03-12

Claes Janson Foto: Mats Blomberg

Bosse Broberg trumpet, John Högman saxar, Claes Janson sång/gitarr, Anders Johansson gitarr/sång, Thomas Lindroth bas/sång, Jan Wärngren piano, Björn Sjödin trummor och Hampus Högman-Adami trombon

Observationer från Novisen på jazzen

Jag har alltid gillat denna typ av jazzmusik men aldrig tidigare varit på en jazzkonsert. Min gamla klasskamrat, Hans Lehto, har pratat sig varm för dessa kvällar i flera år och nu nappade jag och ytterligare ett par klasskamrater från förr på idén.

Först var det fika i Traversen, fiket som hör till teatern. Där blev vi underhållna av bandet HörsOmHelst som spelade o sjöng gamla godingar från vår ungdom (vi är 40-talister) Dom slutade med James Browns ” Feel Good”, en uppmaning vi gärna höll fast vid.

Därefter bänkade vi oss i den stora fina teatersalongen i sköna stolar.
 
Och så satte dom igång! Vilket drag! Jag (som normalt sällan bara lyssnar , utan även dansar till musiken) kunde inte sitta stilla en minut ens, utan att följa takten med fötter  o det som var rörligt på resten av kroppen, utan att störa mina grannar. – Men då jag vid tillfälle släppte blicken från musikerna och tittade på de av publiken, som satt i raderna  framför mej , så satt de allra flesta alldeles stilla?

Är det så man uppför sig på en jazzkonsert med massor av sväng, tänkte jag, och försökta vara stilla jag med, Men det gick inte, så förlåt om jag  inte uppförde mej som en traditionell åhörare.
Nu till framförandet: Jag var särskilt imponerad av den unge mannen, Hampus Högman-Adami, som hanterade sin trombon med bravur och mycket stort allvar. Jag ser ett litet, litet leende en enda gång. Han var  nytillskottet sedan förra året, fick vi höra, i detta 50 år gamla band.
 
Claes Janson höll i det trevliga pratet mellan låtarna med mycket humor.
 
Man hann ju studera musikerna medan man lyssnade o njöt. Då såg jag att John Högmans saxar bestod av en matt, dimmig sax , som såg ut som om man nyss hittat den hos en lumpsamlare och en blänkande nyputsad altsax (tror jag). (baryto
nsax, reds anm.) Jag frågade mina klasskamrater inkl. Hasse, om det var fint att ha en så oputsad variant eller om det faktiskt inte gick att putsa upp den, men ingen hade svar att ge, och båda instrumenten LÄT ju fantastiskt bra.
Den som hade det tyngsta jobbet verkade vara Jan Värngren på flygeln. Han fick stup i kvarten torka svetten ur pannan o resten av ansiktet med en handduk och ibland ta putsa  glasögonen från imma.

Tack för en härlig kvällsupplevelse
Renée Engqvist, novisen
 

Babben Larsson med Second Edition
2017-03-05

Babben Larsson Foto:Mats Blomberg


Babben Larsson s,Peter Nilsbo flygel, Anders Johnsson bas, Anders Habo Johansson trummor, Johan Alenius saxofoner m.m.

Som vanligt började kvällen med mingel och musik i Cafe Traversen. Denna söndag satt Ebba Lorentzi vid pianot. Ännu en ung och lovande pianist från Kungliga Musikhögskolan. Hon utbildar sig på lärarlinjen.

En kväll med Babben blir förstås aldrig tråkig. När hon berättar om företeelser i vår vardag så finns det alltid värme och humor i botten. Hon har en förmåga att med distans till sig själv kunna bjuda på mycket.
Motiveringen till att hon fick Povels”Karamellodiktstipendium” är den bästa jag kan tänka mig:

”För att hon med humor och värme så giftigt och precist kan leverera – inte bara poänger och one-liners – utan även ädel sång och text med träffsäker tajming” 

Janos publik fick en mycket trevlig kväll med bra musikval t.ex. Fröding, Elvis Costello, Fats Domino och australiensisk jazz.

Second Edition under ledning av Peter Nilsbo är duktiga musiker som gästat oss tidigare på Täby Park Hotell.

Den har gången hade Peter Smedman ersatts med den äran av Johan Alenius. Johan var för övrigt med och spelade i den stora jazzfest som föregick bildandet av Jano år 1979.

Som extranummer fick vi höra ”These foolish things” med Babbens svenska text ”Visby by night”.

Vi rekommenderar andra jazzklubbar att boka Babben med det här bandet som gjorde stor succé hos oss inför hela 229 personer.

Kjell Lövbom
 

Filip Jers, Lovisa Lindqvist och Claes Crona Trio hyllar Toots
2017-02-26

Lovisa Lindqvist o Filip Jers Foto: Mats Blomberg


Filip Jers harm, Lovisa Lindqvist vo, Claes Crona p, Hans Andersson b. Johan Löfcrantz Ramsay tr.
 
Naturligtvis ska en hyllningskonsert till mästaren Toots Thielemann ledas av en duktig munspelare. Filip Jers visade vår entusiastiska publik att han var värdig uppgiften.

Vi fick höra höra fina jazzstandards och även Taube. Claes Crona som har turnerat med Toots hade tagit med sig Toots fina arrangemang från gemensamma konserter.

Claes har gästat oss många gånger och alltid har det varit hög kvalité på programmen. Den här kvällen var inget undantag!

Filip och Claes berättade om möten med Toots. För första gången hade vi genom Hayati Kafes försorg lyckas sammanföra musikerna med sångerskan Lovisa Lindqvist. Lovisa är en mycket duktig artist och sångerska som passade mycket bra i ett fint samarbete med de här lysande musikerna.

Vi fick beröm från många i publiken. Några önskade att vi skulle tipsa deras lokala jazzklubbar det här programmet.

Nästa vecka kommer det att bli stor publik när populära Babben Larsson gästar oss med Second Edition.

Vi rekommenderar våra besökare att komma i god tid.

Kjell Lövbom
 

Kustbandet med Kiralina Salandy
2017-02-19

Kustbandet Foto: Mats Blomberg


I vår tredje konsert för säsongen gästades vi av Kustbandet med Kiralina Salandy och kunde räkna in 201 förväntansfulla besökare.
 
Dessa distingerade gentlemen spelar musik från 20- och 30-talets USA. Kanske bara därför öppnade man med en låt som heter ”Kärlek är kärlek”.
 
Därefter kom alla låtar som vi väntat på. Bland andra ”Blue Rythm Fantasy” från 1936 av  Dizzie Gillespie.
 
Sedan var det dags för Kiralina, denna fantastiska sångerska med sin fantastiska garderob. Vi hörde ”I got it bad and it ain´t good” och ” Let it be”.
 
Under pausen och för all del innan konserten spelade Absoluta Mollpunkten i Traversen sina arrangemang på ”Jazz på svenska”.
 
Efter pausen hade Kiralina botaniserat djupare i sin garderob och kom in med en kreation som gjorde att det var omöjligt för fotograferna att använda blixt! Hon sjöng välkända ”It don´t mean a thing but it ain't got that swing” och ”Pennies from heaven”. Kiralina passar väldigt bra ihop med Kustbandet och kan sjunga som man gjorde när det begav sig.
 
Peter Lind i trumpetsektionen är även en duktig och personlig sångare. Han framförde ”You´re driving med crazy” med en svensk text.
 
Det hela avslutades med gamla välkända ”When the saints go marching in” och som extranummer fick vi höra ”What a wonderful world”.
 
Hasse Lehto
 

Ulf Johansson Werre Trio med Anna Pauline
2017-02-12

Anna Pauline Foto: Mats Blomberg


Anna Pauline Andersson voc, Ulf Johansson Werre pi tbn voc, Kenji Rabson b, Oscar Johansson Werre tr.

Hayati Kafe och jag var och lyssnade på Anna Pauline på Swejs. Då växte en idé fram att vi skulle försöka få en spelning med henne och Ulf Werre. Såväl Ulf som Anna samtyckte och all planering mellan artisterna skedde med mobilsamtal och sms.

Den idén visade sig bli en riktig fullträff. Artisterna inspirerade varandra och 170 st besökare fick en helkväll med stor improvisation och hög musikalitet.

Ulf må vara genomförkyld, men när han satte sig vid flygeln och försatte sig i ett välsignat tillstånd, så flödar musiken och förkylningen ”dunstar bort”. Ulf visslade spelade på flygeln och trombonen och sjöng scatsång med Anna Paulin. Anna är en mycket duktig sångerska som kan sjunga på franska, engelska och danska. Hon imponerade stort på vår publik. Hon behärskar scatsångens konst på allra högsta nivå.

Vi fick höra en bra blandning av bra musik t.ex Ellingtons "My Solitude".

Ulf son Oscar har besökt oss vid flera tillfällen. Första gången han besökte oss var tillsammans med Hayati Kafe och Ulf.  Då var Oscar mycket ung och lovande och skulle snart börja på musiklinjen på Södra latin. Nu är han en fullvuxen trummis av mycket hög kvalité som går i årskurs 3 på Kungliga Musikhögskolan.

Kenji Rabson har besökt oss flera gånger tidigare och är en av våra bästa basister och ett bra komplement i en mycket professionell trio.

Kjell Lövbom
 

Ellen Andersson Quartet
2017-02-05

Ellen Andersson o Samuel Löfdahl Foto: Mats Blomberg


Ellen Andersson voc, Anton Forsberg gi, Samuel Löfdahl b, Sebastian Brydmark b

Vilken start på vårsäsongen! Lång kö ut på gatan och på slutet fick vi gå upp på scenen och räkna lediga platser innan vi kunde släppa in flera. Till slut kom alla in och alla platser var upptagna.
 
Vårsäsongen började i Traversen med Jonny Ek som spelade piano. Jonny går på Musikhögskolan och är en ”coming man”. Jonny uppskattades av publiken.
 
Sedan började Ellen Andersson på stora scenen. ”En svensk jazzstjärna är född” som Mikael Timm på Sveriges Radio skriver om hennes debut. Lyssna gärna här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6525858#
 

Bo ”Kasper” Sundström med Filip Ekestubbe trio
2017-02-05

Bo Sundström Foto: Mats Blomberg


Bo Sundström vo, Filip Ekestubbe p, Niklas Fernqvist b, Daniel Fredriksson tr

När klockan närmade sig 20 var det dags för Bo ”Kasper” Sundström att äntra scenen. Bo är en sångare, gitarrist och låtskrivare. Dessutom en entertainer som vet hur man tar sin publik. Vi fick höra en blandning av standards och även bekanta svenska örhängen och en del egna kompositioner.
 
Bland annat fick vi höra ”I´ve Got You Under My Skin”, ”Underbart Är Kort” och ”Sweet Lorraine” som påminde Bo om en träff med en Lorraine i Österrike.
 
En annan var ”We´ll Meet Again” som Bo sjöng på sin fasters begravning, väldigt passande på en begravning.
 
På piano hörde vi Filip Ekestubbe och på bas Niklas Fernqvist, båda exempel på att vi inte behöver oroa oss för återväxten inom jazzen. Daniel Fredriksson på trummor är numera väl förankrad som en av våra bästa.
 
Hasse Lehto